Karácsonyi mézeskalács - FecskeFészek

Karácsonyi mézeskalács

Hozzám is elért a karácsonyi hangulat a hétvégén. Még sosem készítettem mézeskalácsot. Ennek is eljött az ideje. Tudom, sok receptnél olvastátok már az „életem első …-ja” sztorit. De hát mit tegyek?! Tényleg ez életem első mézeskalács sütése J

Nagyon izgultam, hogy milyen lesz. Kolléganőmtől kértem receptet, ehhez igyekeztem tartani magam. Ez a kolléganőm igazán kreatív és hihetetlenül gyönyörű mézeskalácsokat készít évről évre. Tavaly például mézeskalácsból készült gyertyatartót kaptunk tőle ajándékba. (Legszívesebben már rég megettem volna, de túl szép hozzá). Szóval van hova fejlődni, de azért büszke vagyok a kis mézeskalácsaimra, aranyosak lettek.


Maga a tésztakészítés, sütés része még nem is bonyolult. A díszítés igényel nagyobb odafigyelést. Az íróka (ez az a dolog, amivel díszítjük a mézeskalácsot) elkészítése és használata izgalmasabb.
Nézzük az első próbálkozásom részleteit.


Hozzávalók kb. 50-70 darabhoz (attól függően milyen vastagra nyújtjuk a tésztát, én vékonyabbakat készítettem):
  • 500 g liszt
  • 1 tk kakaópor (ha sötétebb sütiket szeretnénk, akkor tehetünk bele kicsit többet)
  • 1 tk mézeskalács fűszerkeverék
  • 2 csipet őrölt fahéj
  • 1 kk sütőpor
  • 1 csipet szódabikarbóna
  • 250 g méz
  • 125 g kristálycukor
  • 125 g margarin
  • 1 tojás
  • 1 ek rumaroma
  • Írókához (ezzel díszítünk): 300 g porcukor, 2 kis tojás fehérjéje (ha nagy tojásunk van, akkor elég egy tojás fehérje), 1-2 csepp citromlé, 1 db uzsonnás zacskó
Elkészítés:
  1. Egy edényben (teflon) kezdjük el felmelegíteni a margarint, adagoljuk hozzá a mézet és a cukrot. Forraljuk össze. Majd hagyjuk hűlni.
  2. Keverjük össze a száraz hozzávalókat egy tálban: liszt, kakaópor, mézeskalács fűszerkeverék, fahéj, sütőpor, szódabikarbóna.
  3. Mikor kissé lehűlt a cukros folyadék, akkor öntsük hozzá a lisztes keverékhez. Adjunk hozzá egy tojást és a rumaromát. Villával vegyítsük össze. Tegyük be a hűtőbe (én az erkélyre tettem ilyen hidegben), hűtsük le teljesen.
  4. Lisztezett munkalapon gyúrjuk össze a tésztát (kicsit lehet, hogy morzsolódós a tészta, ez nem baj, jól gyúrjuk össze). Tépjünk le egy kisebb darabot és nyújtsuk ki. Én kb. 3-4 mm vékonyra nyújtottam, ha pufibb mézeskalácsot szeretnél, akkor ennél egy kicsit lehet vastagabbra hagyni. Karácsonyi formákkal szúrjunk ki olyan alakzatokat, amiket csak szeretnénk. A maradék tésztát mindig adjuk hozzá a következő kinyújtandó adaghoz. A legvégén kimaradt kevés tésztából nyújthatunk egy táblácskát, amit akár ajtódíszként is használhatunk, ha elkészül.
  5. 200 fokra előmelegített sütőben 10-15 perc alatt süssük meg a sütiket. Kihűlés után kezdődhet a díszítés.
  6. Íróka elkészítése: a porcukrot keverjük össze a tojásfehérjével és a citromlével. Alaposan vegyítsük össze, ne sajnáljuk rá az időt. Sűrű masszára van szükségünk. Akkor jó az állaga, ha már nem folyik, de nem is túl kemény. Ezt nem egyszerű megállapítani, nekem 3. próbálkozásra sikerült kitalálni, hogy hogyan is lesz jó. Mikor jónak tartjuk, töltsük zacskóba, felül gumizzuk össze a tasakot. Alul az egyik sarkát pedig szúrjuk ki egy tűvel (vagy nagyon óvatosan csak a legsarkát vágjuk le ollóval). Folyamatosan, enyhén nyomva rajzoljunk a formákra. Hagyjuk megszáradni és már kész is.
 


You Might Also Like

0 megjegyzés